Hastighedsoptimering

Der er en klar sammenhæng mellem et hurtigt website og digital succes. Hvis jeres website er langsomt, mister brugerne hurtigt tålmodigheden og forlader websitet til fordel for jeres konkurrenter. Samtidig kan I vinde markedsandele ved at gøre hastighed til et fokusområde.

Gør jeres website hurtigere og mere profitabelt

Google og de andre søgemaskiner anser langsomme websites som mindre brugervenlige, så jeres placeringer i Google er afhængige af, hvor hurtigt websitet er. Det gælder ikke kun de organiske søgeresultater, men et sløvt website vil også påvirke jeres digitale kampagner med fx Google Ads. Det kan ende med højere klikpriser, hvis I ikke sørger for at optimere hastigheden på websitet. Hastighedsoptimering er derfor relevant for jer uanset, om I fokuserer på organisk eller betalt trafik.

Konverteringsoptimering og hastighed går hånd i hånd

Hvis I arbejder med konverteringsoptimering på jeres website, kommer I ikke udenom også at arbejde med hastighedsoptimering. Der er nemlig ofte sammenhæng mellem konverteringsraten og hastigheden på websitet. Derfor kan hastigheden på websitet være et godt sted at starte for at opnå en bedre konverteringsrate.

Der er en række studier, der allerede viser sammenhæng mellem loadtider og konverteringsrate. Men det er svært at sige præcist, hvor hurtigt et website skal være for at opnå de ønskede resultater. En tommelfingerregel er, at målsætningen skal være højst 2 sekunder loadtid og gerne hurtigere.

Få det hurtige overblik med Google

I 2019 begyndte Google at rulle hastighedsrapporter ud i Google Search Console. Her kan du hurtigt få et overblik over, hvilke sider Google mener er langsomme, og som dermed bør være i fokus i optimeringsarbejdet. Du kan også få et overblik i Google Analytics. Det er dog værd at bemærke, at disse rapporter bygger på stikprøver af data og derfor bedst kan bruges til at få et gennemsnit over loadhastigheden på websitet.

Google har i øvrigt gjort det nemt at få indsigt i, hvordan du får et hurtigt website. Google PageSpeed Insights genererer en rapport, der viser, hvor jeres website kunne gøres hurtigere.

Hvad kan du gøre for optimere hastigeheden på dit website?

En af de store syndere i forhold til hastighedsoptimering er JavaScript. Hvis du bruger tag manager, kan det derfor være værd at teste, hvad der sker, hvis du først skyder dine scripts af, når ved DOM loaded eller Window loaded. Der er selvfølgelig en risiko for, at du ikke opsamler lige så meget data, men hastigheden vil blive hurtigere, hvis ikke browseren skal loade en masse scripts, samtidig med den loader siden. Samtidig kan du tilføje en defer attribut på dit javascript. Derfer attributten fortæller browseren, at scriptet først skal eksekveres, når siden er loadet. Du tilføjer defer attribut ala: <script src="src.js" defer></script>

Sådan arbejder vi med hastighedsoptimering

Når vi bygger websites, har vi altid hastighed for øje. Det sikrer den bedste brugeroplevelse, så kunderne får mest værdi ud af deres nye website. Det betyder, at vi matcher det tekniske setup med kundens forretning og ambition.

Hvis vi ikke selv bygger løsningen fra bunden, men skal rådgive om hastighedsoptimering på en eksisterende løsning, vil vi altid foretage en måling på, hvordan websitet performer i dag. Baseret på denne måling vil vi prioritere opgaverne sammen med jer, så I får mest værdi og hastighed ud af samarbejdet.

Billedoptimering og lazy loading

Billeder og videoer er med til at give den gode brugeroplevelse, men kan også være med til at gøre websitet langsomt. Derfor bruger vi altid dynamiske billedfiler, som sikrer en hurtig loadhastighed. Dynamiske billedfiler betyder, at det ikke er samme billedfil, som vises til brugere på fx mobil og desktop. I stedet vises forskellige billeder i forskelligt format afhængig af brugerens skærmstørrelse og device. På den måde undgår man at vise unødigt store billeder.

Lazy loading betyder, at man kun henter de filer, som brugeren har brug for lige nu. Hvis en side fx er meget lang og har mange billeder, kan det være en fordel at vente med at loade billederne nederst på siden, indtil brugeren har scrollet lidt længere ned på siden. Det er også med til at gøre websitet hurtigere.

Browsercaching

Når ressourcer og indhold indlæses i browseren, kan man udnytte browserens caching til at gemme indhold. Når indholdet er gemt i browserens cache, skal det ikke loades igen, og det er med til at øge hastigheden på websitet. Det giver ofte mening at cache statisk indhold, der bruges på tværs af websitet. Det er fx stylesheet og billeder.

Minificering og komprimering af ressourcer

Det går ud over hastigheden, hvis koden bag fylder for meget. Derfor kan man opnå et hurtigere website, hvis der ryddes op i kildekoden, CSS og javascript og unødigt støj fjernes. Samtidig kan man udnytte den funktion, som browseren har til at komprimere ressourcerne.

Machine learning

Vi anvender machine learning til at forudse, hvilken side brugeren formentlig vil besøge som den næste. Når vi ved det, kan vi loade den side i baggrunden og gemme den i browserens cache. Derved vil loadtiden på den næste side blive kraftigt reduceret, hvilket giver en bedre brugeroplevelse og hurtigere loadtider.

Læs: Piwik Pro eller Google Analytics

Læs: Konverteringsoptimering - Udnyt dit digitale potentiale

Lad os komme i gang med dit projekt!

Skal vi tage en snak om dit næste web- eller IT-projekt? Så kontakt os her.