Konverteringsoptimering - Udnyt dit digitale potentiale

Konverteringsoptimering (CRO) er en systematisk proces, hvor du afprøver hypoteser om, hvad der kan få brugerne til at konvertere.

Hvad en konvertering er, afhænger naturligvis af, hvilket website, der er tale om. For e-commerce websites er det muligvis antal gennemførte køb og gennemsnitlig ordreværdi, mens det for andre websites kan være leads eller downloadede produktblade.

Uanset dit website er det vigtigt, at du definerer dine KPIer, og her er det vigtigt at tænke i både mikro- og makrokonverteringer. For et e-commerce website kunne en mikrokonvertering fx være at besøge en produktside, og en makrokonvertering kunne være at gennemføre et køb. For andre websites kunne en mikrokonvertering være at downloade jeres produktblad og en makrokonvertering kunne være at blive et lead via tilmelding til nyhedsbrevet.

Når du har styr på KPIerne og konverteringer, er du klar til at optimere den del af den digitale forretning. Det gør du gennem konverteringsoptimering.

Den gode landing-side

Den gode landing side er med til at øge konverteringsraten. Der er 3 ting, du kan gøre for at sikre, at du ikke spilder dit marketingbudget på at drive trafik til websitet, uden at brugerne også konverterer.

Tid er penge
Internet-brugere er både utålmodige og dovne og det første indtryk varer ved. Så hvis du ikke straks hjælper brugeren, smutter hun videre til konkurrenten. Sørg derfor, at dit website loader hurtigt og du understøtter brugerens rejse på bedste vis.

Undgå støj
Hvis brugeren er tvivl om, hvad det næste skridt er, eller hvor hun skal klikke for at komme videre, konverterer hun ikke. Derfor skal du sørge for at fjerne alle unødige elementer på din landingsside, så brugeren ikke kommer i tvivl eller mister overblikket.

Du skal ikke (kun) sælge
Synes du, det er irriterende at blive antastet af sælgere på gaden? Det gør de fleste, så det er vigtigt, at du ikke opfører dig sådan på dit website. Fokuser i stedet på, hvilket problem, du løser for brugeren og hvilken værdi dit produkt tilfører. Brugere vil have værdi, der kan afhjælpe deres problemer.

Brugervenlighed og konverteringsoptimering

Brugervenlighed og konverteringsoptimering går hånd i hånd. Der findes mange definitioner af, hvad god brugervenlighed er. Men fælles for definitionerne er, at summen af brugervenlighed på dit website er, hvor nemt og hurtigt, brugerne kan gennemføre de ønskede handlinger.

Hvis du har et e-commerce website, vil du formentlig gerne have brugerne til at lægge produkter i kurven og gennemføre køb. Hvis ikke brugerne kan finde rundt på websitet eller er i tvivl om, hvordan man lægger produkter i kurven, kan man tale om, at brugervenligheden halter.

Sådan kommer du i gang med konverteringsoptimering

Når du skal i gang med konverteringsoptimering, er det vigtigt at huske, at det kan tage tid, før man vil se effekterne, og at det er proces, som i teorien aldrig slutter. Konverteringsraten kan altid forbedres, men det kræver, at du forholder dig kritisk til alle aspekter af din digitale forretning.

Start med at lægge et godt grundlag for læring. Det vil sige, at du sikrer dig, at websitet er tracket korrekt og du definerer mål for dit optimeringsspor. Herefter kan du definere og afprøve dine hypoteser. Et eksempel kunne være: Mobilbrugere på mit website har svært ved at finde check-out-knappen, da teksten er for lille.

Når du har hypoteserne på plads, er du klar til at afprøve dem. Vælg det rette værktøj og afprøv hypoteserne. Det rette værktøj kan være alt fra A/B-test, online survey, brugertests osv.

Efter hver hypotese skal resultaterne evalueres, og de ønskede rettelser skal forankres. Herefter retænkes hypoteserne og eventuelle nye tilføjes. På den måde bliver man i princippet aldrig færdig med at optimere, men det er klart, at det er en afvejning af pris og effekt.

Læs: Datavisualisering - Et must for den digitale forretning

Læs: Piwik Pro eller Google Analytics

Lad os komme i gang med dit projekt!

Skal vi tage en snak om dit næste web- eller IT-projekt? Så kontakt os her.