Få succes hos søgemaskinerne

SEO er en online disciplin, som de fleste har hørt om. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, men den forkortelse er efterhånden ved at være forældet. I dag handler SEO ikke om at optimere mod søgemaskinerne, men mere om at besvare brugerens spørgsmål. Lidt teknisk sagt slår user intent keyword match, og det er en vigtig pointe, når man arbejder med websitet.

Sådan arbejder vi med SEO

Når vi arbejder med og rådgiver om SEO tager vi udgangspunkt i de mange aspekter, der gør, at søgemaskinerne kommer til at elske dit website. På den korte bane handler det om indholdsoptimering, tekniske SEO og semantisk SEO. Men på den lange bane handler det blandt andet også om link-building og lokal SEO.

I SEO-arbejdet tager vi altid udgangspunkt i en grundig keyword-analyse. Det er med til at give en bedre forståelse af målgruppen og de emner, der fylder meget. Og det er med til at forme content-strategien. En god content-strategi tager udgangspunkt i brugerens rejse. Som udgangspunkt giver det mening at inddele søgeadfærden i tre typer, og det er vigtigt, at dit indhold på websitet afspejler det.

Navigationssøgninger
Navigationssøgninger er keywords i Google, som ofte indeholder navnet på dit brand. Det er ofte nemt at ranke godt på de keywords, men du flytter ikke rigtig markedsandele, da det samme gælder for dine konkurrenter.

Informationssøgninger
De fleste brugere researcher produkter, inden de køber, og det er her, man kan hente meget trafik til websitet. Hvis du overvejer at købe en ny cykel, er du måske nervøs for, om den bliver stjålet. Så ville det være naturligt at søge på "hvad gør jeg, hvis min cykel bliver stjålet". Og her er det vigtigt, at dit content på websitet understøtter brugernes spørgsmål.

Transaktionssøgninger
Når brugeren er klar til at købe dit produkt, vil søgeadfærden også ændre sig. I stedet for at søge på, hvordan forsikringen dækker, vil hun i stedet søge på fx beregn pris på indboforsikring.

Teknisk SEO
Teknisk SEO går ud på at optimere websitet til hastighed og synlinghed. Brugerne hader nemlig at vente på et langsomt website, og det er typisk her, man kan rykke sig i forhold til SEO. Teknisk SEO handler også om at sikre, at søgemaskinerne kan finde rundt på websitet.

Semantisk SEO
De seneste år er søgemaskinerne blevet bedre til at forstå indholdet på websitet. Det gør, at struktureret data nu får en vigtigere rolle nu end tidligere. Struktureret data er en måde til at hjælpe søgemaskinerne til at forstå indholdet. Det kan f.eks. være, at du tagger dine produktsider med produktnavn og pris. Struktureret data er med til at berige søgeresultaterne i Google, hvilket vil have en positiv afledt effekt.

Lad os komme i gang med dit projekt!

Skal vi tage en snak om dit næste web- eller IT-projekt? Så kontakt os her.